Afstudeerstage Södertälje Week 1 - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Carlijn Oerlemans - WaarBenJij.nu Afstudeerstage Södertälje Week 1 - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Carlijn Oerlemans - WaarBenJij.nu

Afstudeerstage Södertälje Week 1

Door: Carlijn Oerlemans

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

25 Januari 2015 | Zweden, Södertälje

Hallo allemaal!

Na een aantal weken thuis te zijn geweest, was het weer zover om te vertrekken. Het waren 4 geweldige weken en ik heb een super tijd gehad. Wat het natuurlijk wel moeilijker maakte om weer weg te gaan. Het valt allemaal wel mee natuurlijk qua lengte, maar het is toch weer een hele onderneming. De koffers zijn de hele vakantie niet van mijn kamer weggeweest, wel uitgeruimd, maar niet weggezet. Na veel vrije tijd gehad te hebben en rustig aan te kunnen doen, moest ik natuurlijk wel weer mijn koffer inpakken. Ik heb nog nooit zo'n precies koffer gewicht gehad! Je mag 23 kilo meenemen en mijn koffer was natuurlijk precies 23.0 kg op het vliegveld. Alleen papa was erbij om mij weg te brengen. Matthijs moest naar school en mama moest tennissen. Niet erg natuurlijk, ik heb genoeg tijd gehad om afscheid te nemen.

De vliegreis ging deze keer gelukkig WEL vlekkeloos. Na het voorval van de vorige reis, heb ik maar besloten geen vluchten meer te nemen met een tussenstop en niet meer 's avonds laat aan te komen op een onbekende bestemming. Ik had een vlucht in de ochtend, dus we moesten op tijd weg. Het was 2 uurtjes vliegen en ik kwam rond 1 uur aan op Arlanda airport in Stockholm. Ik had met mijn stagebegeleider afgesproken in Södertälje, en omdat ik er al een keer was geweest wist ik hoe ik er moest komen. Eerst met de Arlanda Express naar Stockholm in 20 minuutjes, daarna met de trein naar Södertälje Hamn Station. Ik had natuurlijk een groot koffer, een handbagage koffer en een rugzak bij dus ik was goed bepakt en een klein aankijkpunt op het station in Stockholm. Zo'n meisje sleept daar met 2 koffers haar hele leven mee. Aangekomen in Södertälje heeft mijn stagebegeleider mij geholpen met mijn sleutel halen, mijn werknemerspasje aanvragen en mijn appartement laten zien. Daarna heeft hij mij het centrum laten zien en heb ik boodschappen kunnen doen. Hij was ondertussen naar huis gegaan en ik moest de weg naar huis zien te vinden. In het donker, want het was natuurlijk al half 5 en het is hier al donker om half 4. Gelukkig is dat allemaal gelukt en heb ik kunnen genieten van een heerlijk rustig avondje en weekend.

Het appartement is perfect. Het heeft een keukentje met oven en 2 pitten, een magnetron en een waterkoker. Er staan borden, pannen, bestek, snijplank, kommetjes en nog veel meer. Dat scheelde mij gelukkig een reisje naar de IKEA. Het heeft ook een badkamer, met helaas een iets minder aspect, een bad. Zou je denken een bad heerlijk, maar ja de douchekop hang op heuphoogte en kan niet hoger gehangen worden, dit betekend dat je dus niet gewoon kan staan douchen. Hier heb ik gelukkig al een oplossing voor: 's avonds dan maar douchen/badderen. Voor de rest heeft het ook een wasrekje, de wasmachines zijn beneden, het heeft een bed met lakens en vanalles dat elke dag opgedekt wordt. Het appartement wordt elke dag schoongemaakt. Luxer kan het eigenlijk niet.

Op maandag moest ik er rond half 12 zijn, zodat ik mee kon lunchen. 's middags zou mijn computer komen en zouden we wat meetings hebben. Er rijdt elke dag een Scania busje tussen de gebouwen. Dit busje kan ik elke ochtend nemen naar het gebouw waar ik moet zijn. Het is ong 10 minuutjes lopen en dan 10 minuutjes met het busje. Ideaal en geen kosten. En 's middags nemen we het busje weer terug.

De eerste week heb ik veel meetings gehad en veel informatie ontvangen. Het was een zware en ingewikkelde week en was blij dat ie voorbij was. In het begin is het erg lastig om te beginnen en om te weten wat je moet doen. Je kent er niets en weet niet precies wat ze verwachten. De komende week gaat weer uit verschillende meetings bestaan en theorie zoeken die met mijn project te maken heeft. Ik heb er wel zin in en als de tijd lekker snel gaat dan is het allemaal zo voorbij. Het zijn erg leuke en aardige mensen dus ik ga er vast een leuke tijd hebben.

Ik ben nog niet in Stockholm geweest, maar dat komt volgend weekend wel. Eerst even settlen en wennen. Het is hier nog niet heel koud, er ligt wel veel sneeuw, maar de kou gaat komen na volgende week. De min-getallen staan al in de weersvoorspelling. Ik ben benieuwd.

Tot de volgende keer en veel leesplezier!

Kus en Knuffel Carlijn

  • 25 Januari 2015 - 14:02

    Karen:

    wat een mooi verhaal, de eerste week stage lopen zit erop. Op naar de volgende weken.
    Succes schatteke xx mama

  • 25 Januari 2015 - 17:27

    Joanneke:

    Wat fijn te horen dat het goed gaat. Veel succes en plezier de komende tijd. Ik zie weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes Tante Joanneke

  • 25 Januari 2015 - 22:21

    Janneke:

    hi schoonzusje,

    Leuk om alweer over je eerste week daar te lezen.
    Zet hem op en volgens mij heb je een leuk stekkie daar!

    Dikke knuffel,
    Janneke

  • 26 Januari 2015 - 18:27

    Iedje Peters:

    Hoi Carlijn..fijn te horen dat je de eerste week goed bent doorgekomen....ik hoop voor je dat je een dik dekbed hebt want het gaat echt koud worden. Wij zijn hier de afgelopen dagen bezit met de uitvaart van Anne marie...ik ga namens de nichtjes iets voorlezen...pff
    nou...jij succes met je afstuderen en tot mails...xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Ik ga mijn minor in business administration doen in Borås, Zweden. Hier ga ik 5 maanden studeren en leuke dingen doen.

Actief sinds 08 Jan. 2020
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 8349

Voorgaande reizen:

08 Januari 2020 - 31 December 2020

Mijn eerste reis

16 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Afstudeerstage in Zweden

25 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Studeren in Zweden

Landen bezocht: